evummesutan မဂင်္လာအေပါင်းနဲ့ ခေညာင်းတဲ့ အချိန်ကာလတခုြဖစ်ပါေစ။ evummesutan

စလိုက္ရွုိး

Quas molestias excepturi

International Network of Engaged Buddhist.....

Quas molestias excepturi
Impedit quo minus id

Impedit quo minus id

World Socially Engaged Buddhist Leaders.

Impedit quo minus id
Voluptates repudiandae kon

Voluptates repudiandae kon

Myanmar Group in 2011 INEB Conference,Bodagaya,India

Voluptates repudiandae kon
Mauris euismod rhoncus tortor

Mauris euismod rhoncus tortor

Evum Me Sutan Editor Team...

Mauris euismod rhoncus tortor

စီးပွားေရးြပဿနာများနှင့်ဗုဒ္ဓဝါဒ အပိုင်း (၂)


















ဗုဒ္ဓဘာသာဟာ ေလာကီစည်းစိမ်ေတွကို စွန့်ခွာြပီး ေတာထွက်၊ ရဟန်းြပု၊ ေလာကုတ္တရာတရားကို ကျင့်ြကံအားထုတ်ရတာမို့ ေန့စဉ်ဘဝနှင့်ဆိုင်တဲ့ ေလာကီကိစ္စေတွ အထူးသြဖင့် စီးပွားေရးလုပ်ေဆာင်ချက်ေတွနှင့် မပတ်သက်သလို ရှိပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဝါဒနှင့် စီးပွားေရးလုပ်ငန်းဟာ ဆန် Justify Full့ကျင်ဖက်ြဖစ်တယ်ဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင် အေတာ်များများမှာ ရှိေနတာပါ။ တဖက်ကေတွးြကည့်ရင် အဲဒီအယူအဆရှိေနတဲ့အတွက်ေြကာင့်ပဲ ဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့ ကျင့်ဝတ်တရားေတွကို စီးပွားေရးလုပ်ရာမှာ လိုက်နာကျင့်သံုးမှာ မဟုတ်ဘူးလို့ သိသာပါတယ်။

ဗုဒ္ဓဘာသာဟာ ေရှးနှစ်ေပါင်း ၂၅၀၀ က လူ့အဖွဲ့အစည်းထဲမှာ ေပါ်ေပါက်ခဲ့တဲ့ အယူဝါဒြဖစ်တဲ့အတွက် မျက်ေမှာက်ေခတ်ရဲ့ အင်မတန်မှ ရှုပ်ေထွးေခတ်မီတဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းရဲ့ လုပ်ေဆာင်ချက်ေတွ ြပဿနာေတွကို ေြဖရှင်းနိုင်မှာ မဟုတ်ဘူးလို့ ယူဆြကပါတယ်။

ဒီေခတ်ရဲ့ရှုပ်ေထွးလာတဲ့စနစ်ေတွဟာ အေသးစိတ် ညွှန်ြကားမှုေတွေြကာင့် ြဖစ်လာတဲ့အေြကာင်းဆက်ေတွပါ။ အေသးစိတ်ညွှန်ြကားမှုေတွက သိပ်ြပီး သတ်သတ်မှတ်မှတ်ရှိလွန်းေတာ့ အေြခအေန၊ အချိန်အခါကို လိုက်ြပီး အြမဲေြပာင်းလဲေနရတာပဲ။ ဒါေြကာင့် အရင်က ရိုးစင်းတဲ့လူ့အဖွဲ့အစည်းနှင့် စီးပွားေရးေလာကဟာ အေြခအေန အချိန်အခါေတွနှင့်ညီေအာင် ေြပာင်းလဲရင်း ရှုပ်ေထွးတိုးတက်ေခတ်မီတယ်ဆိုတဲ့ ဒီကေန့ မျက်ေမှာက်ေခတ်ကို ေရာက်လာတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အေသးစိတ်ညွှန်ြကားမှု အများစုရဲ့ အေြပာင်းအလဲဟာ နည်းလမ်းေတွ၊ ရုပ်ဝတ္ထုပိုင်းဆိုင်ရာေတွပဲ ေြပာင်းလဲတာြဖစ်ြပီး အေြခခံနိယာမ အေတွးအေခါ်ေတွ၊ အေြခခံစည်းမျဉ်းေတွကေတာ့ သိပ်မေြပာင်းလဲတာကို ေတွ့ရတယ်။ ဗုဒ္ဓရဲ့ဝါဒဟာ ေရှးေခတ်လူ့အဖွဲ့အစည်းက ေပါ်ေပါက်လာတာမို့ ဒီေခတ်ရဲ့ရှုပ်ေထွးတဲ့ စီးပွားေရးြပဿနာေတွကို ရှင်းမြပနိုင်ဘူးလို့ေတာ့ မဆိုနိုင်ဘူး။

ဥပမာ-ဒီေန့ေခတ်ရဲ့အေဆာက်အဦေတွမှာရှိတဲ့ လံုြခံုေရးစနစ်ကိုြကည့်။ ရိုးရိုးခတ်လို့ရတဲ့ ေသာ့ခေလာက်တစ်ခုကေန ေခတ်မီတိုးတက်လာလိုက်တာ၊ ကွန်ပျူတာနဲ့လုပ်ထားတဲ့ ေသာ့ကဒ်ြပားေတွနဲ့၊ လျှပ်စစ်နဲ့ ဖွင့်ပိတ်လို့ရတဲ့ တံခါးေတွနဲ့၊ ဗီဒီယိုကင်မရာေတွနဲ့၊ ေလဆာေရာင်ြခည် အဟန့်အတားေတွနဲ့၊ အလိုအေလျှာက် အချက်ေပးစနစ်ေတွနဲ့၊ ဒါေတွဟာ လံုြခံုေအာင် ဘယ်လိုလုပ်ရမလဲလို့ စဉ်းစားတဲ့အတွက်ေြကာင့် ြဖစ်လာတဲ့ (တိုးတက်လာတဲ့) အေသးစိတ်ေတွရဲ့ အကျိုးဆက်ေတွေပါ့။ တစ်ဖက်က လံုြခံုေရးကို ထိပါးမယ့်သူေတွရဲ့ ေြပာင်းလဲမှုအေပါ်မူတည်ြပီး နည်းလမ်းေတွနဲ့ ရုပ်ဝတ္ထုပစ္စည်းေတွရဲ့ ေြပာင်းလဲမှုေတွေလ။ တကယ်လို့များ သူတစ်ပါးရဲ့ပစ္စည်းကို ပိုင်ရှင်က မေပးဘဲ မယူရဘူးဆိုတဲ့ အဒိန္နာဒါနာ အေြခခံစည်းကမ်းေလးကို တစ်ကမ္ဘာလံုးမှာရှိတဲ့ လူေတွက အခုထိ စွဲစွဲြမဲြမဲ လိုက်နာေနတုန်းဆိုရင် ဘာေသာ့ခေလာက်ကိုမှ တီထွင်ေနစရာ မလိုေတာ့ဘူးေပါ့။ ကမ္ဘာြကီးမှာရှိေနတဲ့ သယံဇာတပစ္စည်းေတွ ဘယ်ေလာက်များများ သက်သာသွားလိုက်မလဲ မသိဘူးေနာ်။

ြပဿနာက လူေတွဟာ အေသးစိတ်ေတွေနာက်လိုက်ေနြပီး အေြခခံစည်းမျဉ်းေတွကို စွဲစွဲြမဲြမဲ မကျင့်သံုးြကလို့ပါ။ ဘာြဖစ်လို့လဲဆိုေတာ့ အေသးစိတ်ညွှန်ြကားချက်က လိုက်နာရတာလွယ်ြပီး အေြခခံစည်းမျဉ်းေတွက အသံုးချဖို့ခက်တာကို အေြခခံစည်းမျဉ်းေတွကို ကျင့်သံုးချင်ရင် ဒီစည်းမျဉ်းေတွကို စွဲြမဲယံုြကည်မှသံုးလို့ရတယ်။ စွဲြမဲယံုြကည်မှ ေြပာင်းလဲသွားတဲ့ အေြခအေနတိုင်းမှာ ဘယ်လိုသံုးရမလဲလို့ သိနိုင်တယ်။ မစွဲြမဲ မယံုြကည်ရင်လည်း ဒီစည်းမျဉ်းေတွက ချိုးေဖာက်ရတာ သိပ်လွယ်တယ်။ ငါးပါးသီလ မလံုေတာ့တဲ့လူေတွ များလာတာကိုပဲ ြကည့်ပါလား။

မျက်ေမှာက်ေခတ်မှာ ြဖစ်ေနတဲ့ စီးပွားေရးလုပ်ေဆာင်ချက်ေတွနဲ့ အဲဒီလုပ်ေဆာင်ချက်ေတွက ြဖစ်လာတဲ့ ြပဿနာေတွကို ဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့ အေြခခံကျတဲ့ စည်းမျဉ်းေတွက အေြကာင်းရင်းကိုလည်း ေဖာ်ထုတ်ြပနိုင်ပါတယ်။ အေြဖရှိတဲ့နည်းလမ်းကိုလည်း ညွှန်ြပနိုင်ပါတယ်။ ဒါေပမဲ့ အေြဖရှိတဲ့လမ်းဟာ အေတွးေခါ်ေတွကိုေြပာင်းလိုက်မှ ေရာက်မယ့်လမ်းြဖစ်ပါတယ်။ လူေတွက သူတို့တစ်ေကာက်ေကာက်လိုက်ေနတဲ့ အေသးစိတ်ေတွကေန အေြခခံတန်ဖိုးေတွကို ေြပာင်းြပီး စဉ်းစားြကည့်ဖို့ေတာ့ မြကိုးစားြကေသးပါဘူး။ ဒါေြကာင့်လည်း အရင်တုန်းက စစ်ပွဲေတွရှိသလို အခုလည်း စစ်ပွဲေတွရှိေနတာပဲ။ အရင်တုန်းက စီးပွားပျက်ကပ်ေတွြဖစ်ခဲ့သလို အခုလည်း စီးပွားေရးအြကပ်အတည်းေတွ ြဖစ်ေနတာပဲ။ သူတို့ရဲ့အေတွးေခါ်ေတွက မေြပာင်းေတာ့ အရင်ကမှားတဲ့ အမှားေတွကို ဆက်မှားေနတာပဲ။ ေခတ်မီတိုးတက်ေသာလို့ ေြပာရမှာေတာင် ခပ်ခက်ခက်ရယ်။

ဒီလိုေြပာလို့ လက်ရှိဗုဒ္ဓဘာသာ ဖွံ့ြဖိုးေနေသးတဲ့ တိုင်းြပည်ေတွမှာ ြပဿနာေတွ မေတွ့ရေတာ့ဘူးလို့ မဆိုလိုပါဘူး။ ြမန်မာြပည်မှာဆိုရင် အေရအတွက်အားြဖင့် လူဦးေရရဲ့ ၉၀% နီးပါးဟာ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်ေတွပါ။ အများစုဟာ မိရိုးဖလာအလိုက် ဗုဒ္ဓဘာသာကို ကိုးကွယ်လာတဲ့လူေတွြဖစ်ပါတယ်။ အဲဒီလူေတွက ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်ေတွ လိုက်နာကျင့်သံုးရမယ့် အေြခခံစည်းမျဉ်းေတွကို တကယ်သိသလား၊ မသိဘူးလား၊ သိရင်လည်း တကယ်လိုက်နာသလား၊ မလိုက်နာဘူးလား မေြပာနိုင်ဘူး။

ဆရာေတာ် အရှင်ဇနကာဘိဝံသ အေြခြပုပဋ္ဌာန်းတရားေတာ်စာအုပ်ထဲမှာ ြမန်မာလူမျိုးေတွဟာ ဗုဒ္ဓဘာသာနဲ့စပ်လျဉ်းတဲ့ လုပ်ေဆာင်ချက်ေတွကို လုပ်ရာမှာေတာင် အကုသိုလ်ြဖစ်ေအာင် ဘယ်လိုလုပ်တတ်ြကတယ်ဆိုတာ သံုးသပ်ြပထားပါတယ်။ ဒါေတာင်ဆရာေတာ်က ခုေခတ်မှာ မှိုလိုေပါက်ေနတဲ့ စည်ဘီယာဆိုင်ေတွကို မြမင်သွားရ။ ဘီယာဆိုတာ အယ်ကိုေဟာ ရာခိုင်နှုန်းဘယ်ေလာက်ပဲပါတာမို့ အရက်မဟုတ်ပါဘူးဆိုတဲ့ လက်တစ်လံုးြခားစကားေတွကို ြကားမသွားရ။ လက်ဖက်ရည်တစ်ခွက်ေဈးနဲ့ဘီယာတစ်ခွက်ေဈးယှဉ်ြကည့်ရင် ဘီယာေသာက်ရတာ ပိုတန်တာေပါ့ဆိုတဲ့ လူေတွကို ဆံုးမ မသွားရရှာဘူး။ ဒီလို ဗုဒ္ဓဘာသာ မပီြပင်တဲ့ အြပုအမူေတွ ေန့စဉ်ဘဝထဲမှာ ပိုြပီးေနရာယူလာတယ်ဆိုရင် စီးပွားေရးလုပ်ေဆာင်ချက်ေတွမှာလည်း ဗုဒ္ဓဘာသာက ညွှန်းဆိုတဲ့ကျင့်ဝတ်ေတွနဲ့ ေဝးသထက်ေဝးလာေတာ့မှာပဲ။ ဘယ်ေလာက်အတိုင်းအတာအထိ ြကွှင်းကျန်ြပီး၊ ဘယ်အရာေတွ ေပျာက်ကွယ်ကုန်ြပီလဲဆိုတာ ဂရုြပုသင့်တယ်။

Buddhist Economics (a middle way for the marketplace) ဆိုတဲ့ Bruce Evans နဲ့ Jourdan Arenson ေရးသားစုစည်းတဲ့ စာအုပ်မှာ စီးပွားေရးပညာရဲ့ အေြခခံက ဘယ်လိုယူဆတယ်။ ဒီယူဆချက်ေတွေြကာင့် ဘယ်လိုအြပုအမူေတွြဖစ်လာတယ်။ အြပုအမူေတွရဲ့ ရလဒ်ေတွက ဘာေတွြဖစ်တယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာရဲ့အေြခခံစီးပွားေရးအယူအဆေတွနဲ့ဘယ်လိုကွာြခားတယ်ဆိုတာကို ရိုးရိုးေလးရှင်းြပထားပါတယ်။ သူ့ရဲ့တင်ြပချက်ေတွအတွက် ကိုးကားမှုေတွကိုလည်း ဒီဃနိကာယ်၊ အဂင်္ုတ္တရနိကာယ်၊ သံယုတ္တနိကာယ်၊ ဝိနယပိဋက၊ ဝိသုဒ္ဓိမဂ်၊ အဘိဓမ္မာစတဲ့ ဗုဒ္ဓစာေပေတွကေန တိတိကျကျ ထုတ်နုတ်ကိုးကားထားတာကိုေတွ့ရပါတယ်။ ဒီစာအုပ်မှာ အခန်း ၅ ခန်းပါပါတယ်။ အခန်းေတွကို ေခါင်းစဉ်ေပးမထားပါဘူး။ ဒီေဆာင်းပါးမှာထည့်ေပးလိုက်တဲ့ ေခါင်းစဉ်ေတွဟာ စာေရးသူက သင့်ေတာ်မယ်ထင်တဲ့ ေခါင်းစဉ်ေလးေတွ တပ်ေပးလိုက်တာြဖစ်ပါတယ်။ “ဒီစာဟာ Buddhist Economics စာအုပ်ရဲ့ဘာသာြပန်မဟုတ်ပါဘူး။ စာအုပ်ထဲက ထိထိမိမိရှိလှတဲ့ အေတွးအေခါ်အယူအဆေတွကိုပဲ ထုတ်နုတ်ေဆွးေနွးမှာပါ” မူရင်းစာအုပ်ရဲ့ယူဆချက်ကို အဓိကထားြပီး ေဆွးေနွးေပမယ့် စာေရးသူရဲ့သံုးသပ်ချက်တစ်ချို့လည်း ေရာေနှာပါဝင်ေနမှာ ြဖစ်ပါတယ်။

စီးပွားေရးပညာရဲ့အတိုင်းအတာ

အခန်း-၁ ဟာ စီးပွားေရးပညာရဲ့ အကန့်အသတ်ရှိပံုေတွကို တင်ြပထားတာြဖစ်ပါတယ်။ အပိုင်း ၃ ပိုင်းခွဲြပီးေတာ့ တင်ြပထားပါတယ်။ ေဇာက်ချထုတ်လုပ်ြခင်းရဲ့ြပဿနာ (The Problem of Specialization)၊ ဓမ္မ၏ အဓိပ္ပါယ်နှစ်မျိုး (The Two Meanings Of Dhamma)၊ ကိုယ်ကျင့်တရားကစီးပွားေရးအေပါ် အကျိုးသက်ေရာက်ပံု (How ethics condition economics) တို့ြဖစ်ပါတယ်။

စီးပွားေရးပညာရဲ့အကန့်အသတ်ေတွဟာ အထူးြပုလွန်းအားြကီးလို့ြဖစ်ရတာပါ။ စီးပွားေရးပညာရဲ့အေတွးေခါ်က ေဘာင်ကျဉ်းလှတယ်လို့ဆိုပါတယ်။ စီးပွားေရးသီအိုရီေတွဟာ လက်ေတွ့သက်ေသြပနိုင်တဲ့ အချက်အလက်ေတွကိုပဲ ထည့်စဉ်းစားတယ်။ လက်ေတွ့သက်ေသမြပနိုင်တဲ့ တန်ဖိုးထားမှုေတွ (ဥပမာ- ကိုယ်ကျင့်တရား) ကို ထည့်မစဉ်းစားဘူးတဲ့။

ဒါ အမှန်ပါပဲ။ အထူးသြဖင့် သခင်္ျာနည်းနဲ့ သက်ေသြပချင်တဲ့ စီးပွားေရးပညာရဲ့ သီအိုရီေတွမှာ ယူဆချက် (ချွင်းချက်)ေတွ ထားရတယ်ဆိုတာ အေြခအေနအားလံုးကို ထည့်မစဉ်းစားနိုင်ဘူးဆိုတဲ့ အားနည်းချက်ကို ြပေနတာြဖစ်ပါတယ်။ ေဘာဂေဗဒဘာသာမှာ အလွန်ေကျာ်ြကားတဲ့ ချွင်းချက်တစ်ခုြဖစ်တဲ့ (everything remains unchanged) “တြခားအရာေတွအားလံုး မေြပာင်းလဲဘူး ဆိုြကပါစို့...” ဆိုတဲ့စကားဟာ အဓိပ္ပါယ်မရှိဘူးလို့ဆိုကုန်ြကြပီ။ ဟုတ်တယ်ေလ၊ တကယ့်လက်ေတွ့မှာ ဘယ်နှယ့်လုပ်ြပီး တြခားအရာေတွအကုန်လံုးကို ခဏဆိုင်းထားလို့ရပါ့မလဲ။

ဒါ့အြပင် စီးပွားေရးပညာရဲ့သက်ေသြပနိုင်တဲ့အချက်ေတွေပါ်မှာ အမှီြပုေနမှု (objectivity) က အြမင်တိမ်တယ်လို့ ဆိုပါတယ်။ အရှည်ကိုမြကည့်ပါဘူး။ စီးပွားေရးလုပ်ေဆာင်ချက် တစ်ရပ်ကေနြဖစ်လာတဲ့ ကိုယ်ကျင့်တရားမဲ့မှုရဲ့အကျိုးဆက်ေတွကို ထည့်မစဉ်းစားပါဘူး။ ဗုဒ္ဓရဲ့အြမင်အရ အြပုအမူတစ်ခု၊ လုပ်ေဆာင်ချက်တစ်ခုဟာ လူတစ်ဦးအေပါ်မှာေရာ၊ လူ့အဖွဲ့အစည်းကိုေရာ၊ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်ကိုေရာ အကျိုးသက်ေရာက်မှု ဘယ်လိုရှိမလဲဆိုတာကို ထည့်စဉ်းစားရပါမယ်။

စီးပွားေရးပညာဟာ အလွန်ပဲ သိပ္ပံနည်းကျြဖစ်ချင်ပါတယ်။ သိပ္ပံပညာဟာ ရုပ်ေလာကကိုသာ ေလ့လာနိုင်တာြဖစ်ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် စီးပွားေရးပညာဟာလည်း ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာကိစ္စေတွကိုသာ စဉ်းစားြပီး သူနဲ့ဆက်စပ်ေနေသးတဲ့ တြခားအရာေတွကို လျစ်လျူရှုထားပါတယ်။ သဘာဝေလာကြကီးမှာ ြဖစ်ပျက်ေနတဲ့ကိစ္စေတွ၊ ြပဿနာေတွအားလံုးဟာ တစ်ခုနဲ့တစ်ခု အြပန်အလှန် ဆက်စပ်ေနတာဆိုေတာ့ တစ်စိတ်တစ်ေဒသကိုသာ စဉ်းစားြပီးထုတ်ေပးလိုက်တဲ့ အေြဖေတွနဲ့တကယ်ြပဿနာေတွရဲ့အရင်းအြမစ်ကို ေြဖရှင်းနိုင်မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ ဒီလိုကျယ်ကျယ်ြပန့်ြပန့်မစဉ်းစားေပမယ့် လုပ်ေဆာင်ချက်ေတွကေတာ့ ကျယ်ကျယ်ြပန့်ြပန့် အကျိုးသက်ေရာက်မှာပါ။

ဗုဒ္ဓဘာသာရှုေထာင့်က စီးပွားေရးပညာမှေတာ့ လူတစ်ဦးချင်းေရာ၊ လူ့အဖွဲ့အစည်းေရာ၊ ပတ်ဝန်းကျင်ေရာ အားလံုးအတွက် တူညီတဲ့ ရည်မှန်းချက်ထားနိုင်မယ့် တစ်ခုနဲ့တစ်ခု အြပန်အလှန်မှီခိုေနတဲ့ စည်းကမ်းေတွကို ချေပးပါတယ်။

0 comments:

Post a Comment