ဆရာြကီးဦးေရွှေအာင်ဟာ ကျွန်ေတာ်အနှစ်သက်ဆံုးဗုဒ္ဓဒဿန ပညာရှင် ြကီးြဖစ်ြပီး ဗုဒ္ဓတရားေတာ်ေတွ ကို ဖွင့်ဆိုရာမှာ အေတာ်ေလး နှစ်သက်ပါတယ် (ေယာမင်းြကီး ကိုြမင်းထိန်း ချီးကျုး သလို များြဖစ်မလားမသိ) ဆရာြကီးရဲ့ စာအုပ်ေတွအကုန်လံုးကိုအကုန် ဉာဏ် မမှီေပမဲ့ အေတာ် အများ ဖတ်ြဖစ်တယ်။
Maslow က စိတ်ပညာရှင်ေတွထဲ ဖရိုက်ြပီးရင်အနှစ်သက်ဆံုးပါ။ သူကေတာ့ အေမရိကန်နိုင်ငံသားလူသား ဝါဒီ စိတ်ပညာရှင်တစ်ေယာက်ြဖစ်ပါတယ်။ သူရဲ့ လူသားလိုအင်အဆင့်ဆင့် သီအိုရီနဲ့ နာမည်ြကီးတဲ့စိတ်ပညာရှင်ေယာက်ပါ။ စိတ်ပညာသင်ဖူးသူတိုင်းသူရဲ့ Humanistic theories of self-actualizationကို သိမှာပါ။ေနာက်ပိုင်းဖွံြဖိုးေရးလုပ်ငန်း ေတွမှာ Needs base approach ဆိုြပီးလုပ်လာေတာ့ဖွံြဖိုးေရးသမား အေတာ်အများ ေလ့လာရတဲ့ သီအိုရိ တစ်ခုြဖစ်ပါတယ်။
ဒီ Maslow's hierarchy of needs နဲ့ ဆရာြကီးဦးေရွှေအာင်နဲ့ ဘာဆိုင်လည်း ဆိုေတာ့ေတာ့ ဆရာြကီး ခန္ဓာငါးပါးကို ဖွင့်ဆိုထားတဲ့ ပံုနဲ့Maslow's hierarchy of needs က အေတာ်ေလးသွားတူတာကိုေတွ့ရတယ်။ ဆရာြကီး Maslow ကို ကိုးကားြပီး ဖွင့်ဆိုခဲ့တာလား ဆိုတာ မသိရေပမဲ့။ဆရာြကီးရဲ့ အြမင်က Maslow ရဲ့ အြမင်ထက် နက်ရှိုင်းတာကို သွားသိရတယ်။
Maslow က လူသားေတွ မှာ လိုအင်ေတွ ရှိတယ် ဒါေတွ ကေတာ့
ရုပ်ပိုင်းလိုအင် (Basic needs orPhysiological needs) - စားဝတ်ေနေရးနဲ့လိင်ကိစ္စ ေတွဟာ လူသားရဲ့ အေြခခံအကျဆံုးနဲ့ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာလိုအပ်ချက်ေတွ လို့ဆိုတယ်
လံုြခံုမှုလိုအင် (Safety Needs)- အေြခခံလိုအပ်ချက်ြပည့်စံုေပမဲ့လူကလံုြခံုချင်ေသးတယ် ရှိတဲ့ ဥစ္စာေလး မေပျာက်ေအာင် ရာထူးေလး ြမဲေအာင် ကျန်းမာေရးေကာင်းေအာင်အလှမပျက်ေအာင် လိုချင်ြကတယ် ဒီနှစ်ခုကေတာ့ လူတိုင်းလူတိုင်း ရုပ်နဲ့ ဆိုင်တဲ့ လူတိုင်းလိုချင်ြကတဲ့လိုအက်တဲ့။လူတင်မဟုတ် တိရစ္ဆာန်များလည်း ဒီလိုအင်နှစ်ခုကို လိုချင်တယ်။
ချစ်ခင်မှုလိုချင်(Love andBelonging Needs)- ဒီလိုအင် ကေတာ့ အရင်နှစ်ခုထက် နဲနဲ ြမင့်လာသည်လူသားပိုဆန်လာတယ် လူေတွဟာ ချစ်တာခံချင်သလို သူများကိုလည်း ချစ်ချင်လာတယ် သူငယ်ချင်းအေပါင်းအသင်းနဲ့ ေနချင်လာတယ်။ လူမှုသတ္တဝါ ြဖစ်လာတဲ့ သေဘာပါ။
ကိုယ်ကိုယ်ကို တန်ဖိုးထားမှု လိုအင် (Self-EsteemNeeds)- ေနာက်တစ်ခုက အရင်ဟာေတွ ထက်ပိုြမင့်လာြပီ အေပါင်းအသင်းနဲ့ေနရံုတင်မဟုတ် လူမှုဆက်ဆံေရးတင်မဟုတ် ကိုယ့်ကိုကိုယ် ေလးစား ြမတ်နိုးတန်ဖိုးထားတတ်လာဖို့ လိုတယ်လို့ ဆိုထားတယ်။
အမှန်သိြမင်မှုလိုအင်(Self-actualizationNeeds)- ဒီလိုအင်ကေတာ့ အြမင့်ဆံုးနဲ့ေနာက်ဆံုးလိုအပ်ြဖစ်ြပီး လူသားတိုင်း ြပည်ဝဖို့ ခက်ပါတယ်။ ေသတာသွားတယ် ကိုယ့်ကိုကိုယ်ဘာေကာင်မှန်းဘာြဖစ်မှန်း မသိသူေတွ အများြကီးပါ။ ဒီလိုအင်ြပည်မှ လူသားအဆန်ဆံုး လူြဖစ်ကျိုး အနပ်ဆံုးြဖစ်မယ်လို့ ဆိုထားတယ်။ Maslow ကေတာ့ Need for Self-actualization, occurswhen individuals reach a state of harmony and understanding လိုဆိုထားတယ် သမမျှတြပီး ကိုယ်ကိုကိုယ်နားလည်ဖို့က လူသားရဲ့ အြမင့်ဆံုးလိုအပ်ချက်လို့ ဆိုသေပါ့ ဒီလိုအင်ြပည့် မှ လူသားတစ်ေယာက်ရဲ့ ြပည့်ဝတဲ့ဘဝ ကို ရနိုင်မယ် လိုကိုေြပာထားတယ်။
ဒါကေတာ့ ဗုဒ္ဓရဲ့ အဆံုးအမကို လံုးဝမသိတဲ့ အေနာက်တိုင်းစိတ်ပညာရှင်တစ်ဦးရဲ့ ရူြမင်မှုပါ။ ေနာက် ဗုဒ္ဓရဲ့ အဆံုးမကို သိြပီး ဗုဒ္ဓတရားေတာ်များကိုဖွင့်ဆိုြပတဲ့ ြမန်မာဗုဒ္ဓဒဿနပညာရှင်ဦးေရွှေအာင် ရဲ့ ခန္ဓာ ငါးပါ အြမင်ကို ြကည့် ြကရေအာင်….
ဒီဟာကို စဖတ်ဖူးတာ ဘဝအကျဉ်းသား စာအုပ်မှာထင်တယ်။ေနာက်ဗုဒ္ဓ(သို့)ေလာကသားတို့၏ အနှိုင်းမဲ့ ေကျးဇူးရှင်(ကိုယ်ကျင့်ဗုဒ္ဓဝင်) စာအုပ်က ေနာက်ဆံုးအခန်းဘဝ အသိများမှာလည်း ြပန်ပါတဲ့ ခန္ဓာငါးပါး သေဘာ မှာ ဖတ်မိတာပါ။ ဆရာြကီးရဲ့ အြမင်ဟာ AbrahamMaslow ရဲ့ အြမင်ထက် ပိုမိုနက်ရှိုင်းြပီးအဆင့်ြမင်တာကိုသွားေတွ့ရပါတယ်။
ဆရာြကီးက “လူသားေတွဟာ မိမိတို့ ခန္ဓာဖွဲ့စည်းမှုနဲ့ေလာကကိုသိတယ် ခန္ဓာဖွဲ့စည်းမှုက ငါးမျိုးရှိတယ် သိတဲ့ေနရာမှာလည်း အတ္တကို အေြခခံြပီး သိတာမို့လွတ်လွတ်လပ်လပ်သိတာမဟုတ် ယထာဘူတကျေသာ သိနည်းမဟုတ် ” လိုဆိုထားပါတယ်။
ဆရာြကီးရဲ့ ခန္ဓာ ငါးပါးသေဘာကေတာ့ -
ရူပက္ခန္ဓာဘေဘာ- လူေတွဟာေကာင်းေကာင်းစားချင် ေနချင်ဝတ်ချင် ကျန်းမာချင်ြကတယ် ရုပ်ပိုင်း ေထာင့်တ ချက်ေတွြဖစ်တယ် ေကာင်းေကာင်းေနချင်တာေြကာင့်ေကျာက်ေခတ်ဂူေအာင် ဘဝကေန အိုးအိမ်တိုက်တာေတွ ြဖစ်လာ ေကာင်းေကာင်းေနချင်တာ ေြကာင့် အဝတ်အစားမပါတဲ့ဘဝကေန ချမ်းပူဖျက်ယံုမဟုတ်ပဲ လှတပတ ေလးေတွ ြဖစ်လာ ေကာင်းေကာင်းစားချင်တာေြကာင့် အမဲလိုက်တာကေန စိုက်ပျိုးေမွးြမုတတ်လာ ကျန်းမာချင်တာေြကာင့် ေဆးဝါးေတွ ေပါ်လာတယ် လို ဆိုထားတယ်။ဗုဒ္ဓေဒသနာေတာ်မှာေတာ့ ေကျာင်း သကင်္န်း ဆွမ်း ေဆး ဆိုြပီး ပစ္စည်း ေလးပါး ေပါ့။ ဘဝအသိဟာချက်ချင်း ထွက်ေပါ်လာတာမဟုတ်ပဲ ြဖည်းြဖည်းချင်းတိုးတတ်လာတဲ့ သေဘာ ရူပက္ခန္ဓာ ကေန ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာဘဝအသိြဖစ်လာတယ်လို့ ဆိုပါတယ်။
ဒီရူပက္ခန္ဓာ ဘေသာဟာ Maslow ရဲ့ Basic Needs နဲ့ Safety Needs နဲ့ဆင်ပါတယ် ဒါေပမဲ့ ဆရာြကီး ြမင်သလို အတ္တကို အေြခခံတယ် ဆိုတာမျိုးြကေတာ့ မတူေတာ့ြပန်ဘူးေတွးတာကွာေတာ့ ြမင်တာ ကွာ တယ် မဟုတ်ဘူးလားဗျာ။
ေဝဒနာက္ခန္ဓာ သေဘာ- စိတ်ချမ်းသားချင်း ခံစားမှုနဲ့ ဆိုင်တယ်။စိတ်ချမ်းသားဖို့ ေပျာ်ရွှင်ဖို့ လူသားေတွ လိုအပ်တယ် ေပျာ်ရွှင်ဖို့ အနုပညာဟာ အဓိကကျတယ်အနုပညာမှာ တီတွင်မူပါတယ် စိတ်ချမ်းသားချင်လို့ အနုပညာကို တီတွင်ြကတယ်။ အနုပညာမှာ ရသပါတယ်။ရသဟာ ေလာကရဲ့ ေနာက်ဆံုး မေြပာင်းလဲ မေဖာက်ြပန်တဲ့ ထာဝရ အမှန်တရားြဖစ်တယ်။ ဗုဒ္ဓဝါဒရဲ့ရသကား နိဗ္ဗာန် ခရစ်ယာန်၏ ကား ထာဝရဘုရားသခင် အြဖစ်ယူြကတယ်။ ရသက ေလာကအလွန်သေဘာြဖစ်တယ်။အနုပညာရပ်တစ်ခုနဲ့ေတွတဲ့အခါ ရသကို ခံစားြကတယ်။ ရသကို ခံစားတဲ့အခါ ေလာကကို ေမ့တယ်။ ေလာကကိုေမ့တာဟာေလာကလွန် ခံစားြခင်းလို့တယ်။ ေနာက် ေလာကလွန်သေဘာက ြပန်လည်ဆင်ြခင်တဲ့ သေဘာ (ပစ္စေဝက္ခဏာ)ရသကို တကယ်သိမိ ခံစားရင် ရသကြပန်လည် ရတဲ့ ယဉ်ေကျးမှုကိုကိုယ့်ဘဝမှာ ြပန်သံုးနိုင်တယ်။ ရသသည် အနက်ရိူင်းဆံုး ဓမ္မတွင်တည်တယ်။
ဒီအြမင်မှာေတာ့ Maslow ရဲ့ အြမင်နဲ့ သိသိသာသာြကီးကိုကွဲသွားပါြပီ ရသ ကို ခံစားမှု အပိုင်းကို Maslow က ေနာက် အမှန်သိမူလိုအင်မှာ တည့် သွင်းထားေသာ်လည်းဆရာြကီးက ဒုတိယအြမင် ေဝဒနာက္ခန္ဓာ မှာ ထည့်သွင်းထားတာကိုေတွရပါတယ်။
သညာက္ခန္ဓာသေဘာ- သည် အသိအြမင်ြဖစ်တယ်။ ေပျာ်ရွှင်ရံုနဲ့မြပီး ဘဝခရီးေြဖာင့်တန်းဖို့ အသိြမင်လိုတယ်။ အသိြမင်က တသတ်မတ်တည်းမဟုတ် ေရွှ့ေရွှ့သိြဖစ်ထွန်းလာတဲ့သေဘာ အလုပ်ေတွ စနစ်ေတွ ဝါဒေတွ မှာ အြပစ်အနာဆာေတွ ကိုဖာေထးရင်း ပိုေကာင်းတဲ့ အရာေတွြဖစ်လာတယ်။ ဒါကို ပညာေရးလို့ ဆိုလိုရတယ် စားမူေနမူဝတ်မူ ကျန်းမာမူေတွ တိုးတတ်လာတာ သညာက္ခန္ဓာတိုးတတ်လာလို့ ြဖစ်တယ် လို ဆရာြကီးကဆိုထားတယ်။ ေလာကေရးရာ က အဆံုးမရှိသလို သင်ယူမှု ပညာေရးဟာလည်းအဆံုးမရှိလို့ ေြပာထားတယ်။
ဒီေနရာမှာ Maslow က လိုအင်အဆင့်ဆင့် ကို ချိတ်ဆက်သလိုဆရာြကီးကလည်း ချိတ်ဆက် ြပထား ပါတယ်။ သို့ေသာ် ရူြမင်မှု ကေတာ့ အကွာြကီးကို ကွာလှတယ်။ပညာေရးဆိုင်ရာ စဉ်ဆက်မြပတ်သင်ယူေရး ဆိုတာေတွ ကို ဆရာြကီးအစာြကီးထဲက သိခဲ့တယ်ဆိုတာ ထင်ရှားတယ်။
သခင်္ါရက္ခန္ဓာသေဘာ- ဒီခန္ဓာကေတာ့ တီထွင်မူနဲ့ ပတ်သက်တယ်။လူေတွဟာ လက်အေြခအေနထက် ပိုေကာင်းတဲ့ ဘဝ ကို လိုချင်တယ် ဒါေြကာင့် ပိုေကာင်းေအာင် ဖန်းတီတယ်တီထွင်တယ် သညာက္ခန္ဓာ အရ သင်ြကားမှတ်သားြပီး သခင်္ါရက္ခန္ဓာအရ တီထွင်ဖန်တီးတယ်။ မူလဘဝ အေြခအေနထက်ပို ေကာင်းေအာင် လုပ်ြကတယ်။
Maslow က တီထွင်ဖန်တီမှု ကို အမှန်သိြမင်မှု လိုအင်ထဲထည့်ထားေပမဲ့ ဆရာြကီးရဲ့ သညာက္ခန္ဓာ နဲ့ ချိတ်ဆက်သလို မချိတ်ဆက်ထားပါ။
ဝိညာဏက္ခန္ဓာသေဘာ- ေနာက်ဆံုးခန္ဓာြဖစ်တယ်။ ြမင့်ြမတ်မှုကို အေြခခံတယ်။ လူတိုင်းြမင့်ြမတ်ချင်ြကတယ်။ ယုတ်မာနိုမ်ကျသူြဖစ်ေနအုန်း ြမင့်ြမတ်မှုဂုဏ်ကိုလိုချင်ြကတယ်။ ြမင့်ြမတ်မှုရရှိနိုင်တဲ့ အရာဟာ ဘာသာတရားြဖစ်တယ်။ ဘာသာတရားဟာ စိတ်ရဲ့ြငိမ်းချမ်းမှုြဖစ်တယ်။ စိတ်ြငိမ်းချမ်းတာ စိတ်ေပျာ်ရွှင်မှု မဟုတ်။ စိတ်ေပျာ်ဖို့က ေဝဒနာက္ခန္ဓာအလုပ်စိတ်ြငိမ်းချမ်းဖို့ကား ဝိညာဏက္ခန္ဓာသေဘာြဖစ်တယ်။
ဘာသာတရားေတွ အစကေြကာက်ရွှံမှု ကို အေြခခံေသာ်လည်း ေနာက်ြမင့်ြမတ်မှု ကို ဦးတည်လာတယ်။ ေြကာက်ရွှံတာက ြငိမ်းချမ်းြခင်းရဲ့ ဆန်ကျင့်ရာြဖစ်တယ်။ြငိမ်းချမ်းဖို့ အတွက် ြမင့်ြမတ်ဖို့လိုတာ သိလာြကတယ်။ လူတိုင်းြငိမ်းချမ်းချင်ြကတယ်။ဒါေြကာင့် ဘာသာတရားေတွမှာ ြမင့်ြမတ်မှု ပါဝင်လာတယ်။ ဒီဝိညာဏက္ခန္ဓာနဲ့ ဘဝကို ထိန်းချုပ်နိုင်ေသာဘဝအသိမျိုးြဖစ်မှ ေလာကချမ်းသာ(ေလာကီ) ေကျာ်လွန်ြပီး ေလာကလွန်ချမ်းသာ(ေလာကုတ္တရာချမ်းသာကိုရနိုင်မယ် လို့ ဆရာ ြကီးကဆိုထားတယ်။Maslow ရဲ့ အြမင်ကေတာ့ ေလာကီးချမ်းသာမှာ တင်ရပ်၍ေနတာေတွရတယ်။
ဒီဘဝအသိ ငါးမျိုးက လူတိုင်းရဲ့ စိတ်သဏ္ဍန်မှာရှိပါတယ်။သို့ေသာ် တစ်ေြပးညီရှိတာ မဟုတ်။ သူအဆင့်နဲ့ သူ၊ သူစရိုက်နဲ့ သူ အနုအရင့် ကွာတယ်။ ဒါကိုပါရမီလို့ ဆရာြကီးက ဖွင့်ဆိုပါတယ်။ ဒီပါရမီကို လုပ်ယူလို့ ရတယ်ဆိုလည်း ဆိုတယ်။
ေနာက်ဆံုး ခန္ဓာြဖစ်တဲ့ ဝိညာဏက္ခန္ဓာ ကို သိသထက်သိ ထက်ြမက်ေအာင်လုပ်မှ အိပ်မက်သဖွယ်ြဖစ်တဲ့ ဝိပလ္လာသတရားေတွ ကို ဖယ်ရှားနိုင်ြပီး နိုးထသူဘဝ ေရာက်မယ်လို့ဆိုထားပါတယ်။
ေနာက်ဆံုးေြပာရရင် ဆရာြကီး ရဲ့ သံုးသပ်ချက်နဲ့Maslow ရဲ့ သံုးသပ်ချက် မှာ အေတာ်ေလး ဆင်ေသာ်လည်း နိဗ္ဗာန်အြမင် ပါရမီ အြမင် နဲ့ ေလာကီအြမင်အေတာ်ေလးကို ကွာဟသွားတာ ေတွ့ရ ပါတယ်။ ဆရာြကီး Maslow ရဲ့ စာအုပ်ကို ဖတ်ြပီး ဗုဒ္ဓဒဿနအြမင်ထည့်သွင်းထားတာ လား မသိရေပမဲ့ ဆရာြကီးရဲ့ အြမင်ကေတာ့ Maslow ရဲ့ အြမင်နဲ့ များစွာကွာဟလှပါတယ်။
ဆရာြကီးရဲ့ ကိုယ်ကျင့်ဗုဒ္ဓဝင်စာအုပ်ြကီးကို ဆရာြကီးြပီးေအာင် မေရးသွားနိုင်ရှာပါ ဒီစာအုပ်ေရးသား ခိုက် ၂၂ ဒီဇင်ဘာ ၁၉၉၄ ခုနှစ်မှာ ကွယ်လွန်ခဲ့ပါတယ်။ဆရာေအာင်သင်း က ဆရာြကီး စာအုပ်သာ ေရးြပီးသွားခဲ့ရင် ဆရာြကီး သာ အသက်ရှင်လျက်ရှိေသရင်ေခတ်တေခတ်ေြပာင်းမယ်ဆိုေတာင် ေကာက်ချက်ချဖူးပါတယ်။ ဒါေြကာင့် ေဝမျှလိုက်ပါတယ်။
ဆရာြကီးစာအုပ်ထဲကအတိုင်းမဟုတ်ပဲ အေြပာပံုစံြဖင့် ကိုယ်ဘာသာကိုယ်ြပန်ေရးတာမို့လွဲမှားခဲ့တာရှိေသာ် ကျွန်ေတာ်အြပစ်သာ။
Ref:
ဦးေရွှေအာင် ဗုဒ္ဓ(သို့)ေလာကသားတို့၏ အနှိုင်းမဲ့ ေကျးဇူးရှင်(ကိုယ်ကျင့်ဗုဒ္ဓဝင်)
p.s
လူကိုမေတွ့ဖူးမြမင်ဖူး မသိကျွမ်းဖူးေပမဲ့ စာေပေကျးဇူးဓမ္မေကျးဇူးြကီးလှေသာ ဆရာြကီးဦးေရွှေအာင် နှင့် စိတ်ပညာကို ကျွန်ေတာ်လို နလပိန်း နားလည်ေအာင်သင်ြကားေပးေသာကွယ်လွန်သူ ဆရာဦးေအာင်သန်းဦး(ဌာနမှုး စိတ်ပညာဌာန ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်) တို့ ကို ဒီစာြဖင့်ကန်ေတာ့ပါ၏။
ေမာင်ဥဂ္ဂါ
ဟိမဝန္တာေတာင်ေြခ
မိဂဒါဝုန် အင်စတီကျု
တန်ေဆာင်မုန်းလဆန်း ၁၃ရက် ၁၃၇၃
0 comments:
Post a Comment