evummesutan မဂင်္လာအေပါင်းနဲ့ ခေညာင်းတဲ့ အချိန်ကာလတခုြဖစ်ပါေစ။ evummesutan

စလိုက္ရွုိး

Quas molestias excepturi

International Network of Engaged Buddhist.....

Quas molestias excepturi
Impedit quo minus id

Impedit quo minus id

World Socially Engaged Buddhist Leaders.

Impedit quo minus id
Voluptates repudiandae kon

Voluptates repudiandae kon

Myanmar Group in 2011 INEB Conference,Bodagaya,India

Voluptates repudiandae kon
Mauris euismod rhoncus tortor

Mauris euismod rhoncus tortor

Evum Me Sutan Editor Team...

Mauris euismod rhoncus tortor

ြငိမ်း​ချမ်း​ေသာလူမှုအသိုက်အြမံုတခုဆီသို့​


လူသား​ တစ်​ေယာက်ဆီတိုင်း​တစ်​ေယာက်စီတိုင်း​ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ကိုအလိုရှိရပါတယ်။ ဒါ​ေြကာင့်​ ယခု အချိန်မှာ ကမ္ဘာ​ေလာကတခုလံုး​ရဲ့​ အ​ေတာင့်​တဆံုး​က ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ဆိုတာပဲလို့​ေြပာမယ်ဆိုရင် ြငင်း​ြကမယ်မထင်ပါဘူး​။ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ကို လူအမျိုး​မျိုး​က အဓိပ္ပါယ်အမျိုး​မျိုး​ဖွင့်​ြကတယ်။
- စစ်မက်မရှိြခင်း​
- ပဋိပက္ခမရှိြခင်း​
- တရား​မျှတြခင်း​
- ​ေပျာ်ရွှင်ြခင်း​
- မျှ​ေဝသံုး​စွဲြခင်း​
- စည်း​လံုး​ညီညွတ်ြခင်း​
- ​ေလာဘ၊​ေဒါသ၊​ေမာဟ ကင်း​ြခင်း​ ဆိုြပီး​ဖွင့်​ဆိုသူရဲ့​ လိုအပ်ချက်နဲ့​ ခံယူချက် ​ေပါ်လိုက်ြပီး​ ကွဲြပား​ ြကပါတယ်။
ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​လှုပ်ရှား​သူ ထိုင်း​ဘုန်း​ေတာ်ြကီး​ဆရာ​ေတာ်ဖရဖိ်ုက််ဆန်က​ေတာ့​ ြငိမ်း​ချမ်း​ြခင်း​ဆိုတာရုပ် (Physical)၊​ စိတ် (Mental)၊​ဉာဏ်ပညာ(Wisdom) နဲ့​ လူမှု​ေရး​ (Social)ဆိုတဲ့​ လူတစ်​ေယာက် ​ေကာင်း​မွန်စွာရှင်သန်နိုင်ဖို့​ အတွက် မရှိမြဖစ်လိုအပ်တဲ့​ အရာများ​ ကျန်း​မာစွာသမမျှတ​ေနြခင်း​ ပါဘဲလို့​ ရိုး​ရှင်း​စွာရှင်း​ြပခဲ့​ဖူး​ပါတယ်။
လူတစ်​ေယာက်ရဲ့​ရုပ်ပိုင်း​ဆိုင်ရာ ကျန်း​မာရှင်သန်​ေနြခင်း​ ဆိုတာ ကျန်း​မာ​ေရး​နဲ့​ ညီညွတ်မျှတတဲ့​ ​ေနစရာ၊​ စား​စရာ၊​ အဝတ်အစား​နဲ့​ ​ေဆး​ဝါး​ပစ္စည်း​ေတွရှိြပီး​ အသက်အရွယ်အလိုက်လံုြခံုစွာ ဖွံ့​ြဖိုး​ရှင်သန်​ေနြခင်း​ကို ဆိုလို တာြဖစ်ပါတယ်။
စိတ်ကျန်း​မာ တယ်ဆိုတာက​ေတာ့​အ​ေပါင်း​လက္ခဏာ​ေဆာင်တဲ့​ စိတ်​ေတွြဖစ်တဲ့​ ​ေမတ္တာ၊​ ကရုဏာ၊​ ဥ​ေပက္ခာ၊​ မုဒိတာ​ေတွ လွှမ်း​ြခံု​ေနတဲ့​စိတ်၊​ စိတ်ရှည်ြခင်း​၊​ သည်း​ခံြခင်း​နဲ့​ ရင့်​ကျက်တဲ့​စိတ် စတဲ့​ မိမိအ​ေပါ်နဲ့​ အများ​ကိုပါ ​ေကာင်း​ကျိုး​ လိုလား​တဲ့​ စိတ်ြဖစ်ပါတယ်။
ဉာဏ်ပညာ(Wisdom) က​ေတာ့​ အ​ေကာင်း​အဆိုး​အ​ေြကာင်း​အကျိုး​ကို​ေဝဖန်ပိုင်း​ြခား​နိုင်တဲ့​ အရည်အ​ေသွး​ ​ေပါ့​ (သိြပီး​ေသချာလက်​ေတွ့​ကျင့်​ြကံတာမျိုး​)။
​ေကာင်း​မွန်မျှတလူမှု​ေရး​ (Social) ဆိုတာက​ေတာ့​ ​ေပါင်သင်း​ဆက်ဆံသတ္တဝါ(Social Animal) ြဖစ်တဲ့​ လူ​ေတွဟာ လူမှု​ေလာကမှာ သင့်​တင့်​မျှတစွာ ​ေနထိုင်ြခင်း​ပါ။ အများ​အကျိုး​လိုလား​တာ၊​ ခွဲြခား​ဆက်ဆံမှု မရှိတာ၊​ တရား​မျှတမှုရှိတာ၊​ ​ေမတ္တာ​ေရှ့​ထား​ေြပာဆိုဆက်ဆံတာ၊​ ရိုင်း​ပင်း​ကူညီတာ၊​ မျှ​ေဝသံုး​စွဲတာ ​ေတွဟာ လူမှုအသိုက်အဝန်း​ထဲမှာ ​ေကာင်း​မွန်ကျန်း​မာစွာပါဝင်​ေနထိုင်ြခင်း​ပါ။
လူ​ေတွမှာ ဒီအရည်အ​ေသွး​ေတွ ရှိ​ေနနိုင်တဲ့​ အဆင့်​ကို မူတည်ြပီး​ သူ့​ရဲ့​ြငိမ်း​ချမ်း​မှု ဘဝဟာ ကွာြခား​ သွား​ပါတယ်။
ဒီ(၄)ခုဟာ တခုနဲ့​တခု ဆက်စပ်မှုရှိြပီး​ အြပန်အလှန်အကျိုး​ြပု​ေနြကပါတယ်။ ဗုဒ္ဓရှင်လက်ထက်တုန်း​က ရဟန်း​ေတာ်များ​ ဆွမ်း​မလံု​ေလာက်တာ​ေြကာင့်​ တရား​ရဖို့​ အခက်ခဲြဖစ်​ေနြပီး​ ​ေကျာင်း​ဒကာမြကီး​ ဝိသာခါက ဆွမ်း​ြပည်စံု​ေအာင် ​ေထာက်ပံတာ​ေြကာင့်​ အစာအဟာရြပည်စံု ြပီး​တရား​ထူး​ရသွား​တဲ့​ြဖစ်စဉ်ကို ြကည့်​ရင် ဉာဏ်ပညာ အတွက် ရုပ်ပိုင်း​ဆိုင်ရာဟာဘယ်​ေလာက်အ​ေထာက်အကူြပုလည်း​ဆိုတာထင်ရှား​ပါတယ်။
​ေမတ္တာတရား​၊​ ကရုဏာတရား​ ြကီး​မား​တဲ့​စိတ်ဟာလည်း​ ​ေကာင်း​မွန်စွာဆက်ဆံ​ေြပာဆိုဖို့​အတွက် လူမှု ဝန်း​ကျင်နဲ့​ သဟဇာတြဖစ်ဖို့​အတွက် အ​ေထာက်အကူြဖစ်လှပါတယ်။ ဉာဏ်ပညာမရှိရင် ခွဲြခား​ဆက်ဆံဖို့​ သိပ်လွယ်သလို မျှ​ေဝသံုး​စွဲဖို့​လည်း​မြဖစ်နိုင်ြပန်ဘူး​။ ခွဲြခား​ဆက်ဆံမှုက​ေန အမုန်း​တရား​နဲ့​ ဆင်း​ရဲြခင်း​ေတွကို ​ေရာက်​ေစြပီး​၊​ မျှ​ေဝသံုး​စွဲမှု​ေတွ မရှိတဲ့​အခါမှာ​ေတာ့​ မတရား​ေခါင်း​ပံုြဖတ်မှု​ေတွနဲ့​အတူ စစ်ပွဲ​ေတွ လည်း​ြဖစ် ​ေစြပန်ပါတယ်။ အဲဒီအခါမှာ အမုန်း​တရား​ေတွ အ​ေပါ် အမုန်း​တရား​ေတွ ထပ်ဆင့်​ြပီး​ ကမ္ဘာမ​ေကျဘူး​ဆိုတဲ့​ အတံု့​အလှည့်​ ​ေတွဟာ နှစ်ဦး​နှစ်ဖက် ဘယ်​ေတာ့​မှ မြငိမ်း​ချမ်း​ေစဘဲ ​ေြခာက်လှန့်​မှု​ေတွ ြပည့်​နှက် ​ေန​ေတာ့​တာ ပါပဲ။
ယ​ေန့​ေခတ်မှာ ကျန်း​မာ​ေရး​နဲ့​ညီညွတ်တဲ့​ ​ေနစရာ၊​ စား​စရာ၊​ အဝတ်အစား​နဲ့​ ​ေဆး​ဝါး​ပစ္စည်း​ေတွရှိြပီး​ လံုြခံုစွာ ဖွံ့​ြဖိုး​ရှင်သန်ဖို့​ လူ​ေတာ်​ေတာ်များ​များ​အတွက်မြဖစ်နိုင်ပါဘူး​။ ဘယ်တုန်း​ကစြပီး​ လူမှုအ​ေဆာက်အံုထဲကို ဝင်လာမှန်း​ မသိတဲ့​ စား​သံုး​သူပဓာနဝါဒ (Consumerism)ဟာ လူ​ေတွဆီကိုကူး​စက်​ေရာဂါတခုလိုပျံ့​နှံ့​ ​ေနပါတယ်။ ကျန်း​မာဖို့​ကို လျစ်လျူရှုြပီး​ ရုပ်ပိုင်း​ဆိုင်ရာဇိမ်ခံဖို့​ အြမတ်ထုတ်ဖို့​ ကို အလွန်အမင်း​ ဦး​တည်တဲ့​ ဒီဝါဒဟာ သဘာဝကရတဲ့​ အရင်း​အြမစ်​ေတွကို မတရား​ထုတ်ယူြပီး​ အြမတ်ရဖို့​တစ်ခုတည်း​ြကည့်​ြပီး​ တရား​ဝင်​ေခါင်း​ပံုြဖတ်မှု​ေတွကို အား​ေပး​ပါတယ်။ ​ေြမာက်ကမ္ဘာြခမ်း​ကလူ​ေတွဟာ သန့်​ရှင်း​တဲ့​ေရနဲ့​ အဟာရ ြပတ်လပ်မှု​ေြကာင့်​ ​ေန့​စဉ်​ေသဆံုး​ေနတဲ့​လူ​ေတွကို လျစ်လျူရှုထား​ေပမယ့်​ သူတို့​အလွန်အမင်း​ သံုး​စွဲတဲ့​ ယာမကာ၊​ အသား​နဲ့​ဇိမ်ခံပစ္စည်း​ေတွက​ေတာ့​ သူတို့​ကျန်း​မာ​ေရး​ကို မျက်နှာသာမ​ေပး​ြကြပန်ပါဘူး​။ ​ေတာင်ကမ္ဘာတြခမ်း​ က အငတ်​ေဘး​ဒဏ်ကို ခံစား​ေနရချိန်မှာ ကျန်တြခမ်း​က အလွန်အမင်း​စား​သံုး​ြခင်း​ေြကာင့်​ အစား​လွန်ြခင်း​ဒဏ် ခံစား​ေန ရပါတယ်။
ယ​ေန့​ ကမ္ဘာြကီး​မှာြဖစ်​ေနတဲ့​ စစ်ပွဲအများ​စုဟာ အရင်း​အြမစ်​ေတွကို လက်ဝါး​ြကီး​အုပ် လုယူြကတဲ့​အတွက် ြဖစ်ပါတယ်။ နိုင်ငံတိုင်း​ဟာ နိုင်ငံ​ေတာ်လံုြခံု​ေရး​ အတွက်ဆိုြပီး​ သူ့​ထက်ငါအြပိုင် စစ်လက်နက်​ေတွစု​ေဆာင်း​ ​ေနြက၊​ စစ်အင်အား​ေတွ စု​ေဆာင်း​ေနြကနဲ့​ ြပဿနာကို အဓမ္မနည်း​ အြကမ်း​ဖက်နည်း​ေတွ နဲ့​သာတံု့​ြပန်ဖို့​ အတွက် အလွယ်တကူပဲ နိုင်ငံ​ေတာ်ရဲ့​ အများ​ြပည်သူပိုင် ဘဏ္ဍာ​ေငွ​ေတွကို အဆင်အြခင်မဲ့​သံုး​ေနြကပါတယ်။ ြပဿနာရဲ့​အရင်း​အြမစ် ​ေတွဆီသွား​ြပီး​ သံုး​သပ်ြကဖို့​နဲ့​ ပဋိပက္ခ​ေတွကို အြကမ်း​မဖက် တရား​မျှတတဲ့​ နည်း​လမ်း​ ​ေတွနဲ့​ ​ေြဖရှင်း​ဖို့​အတွက်​ေတာ့​မြကိုး​စား​ြကြပန်ဘူး​။
တ​ေယာက်နဲ့​တ​ေယာက်ြကား​မှာ​ေမတ္တာမထား​နိုင်ဘဲအမုန်း​ေတွ၊​မနာလိုဝန်တိုမှု​ေတွ၊​အနိုင်ကျင့်​တာ​ေတွ၊​ မ​ေကာင်း​ြကံ တာ​ေတွ၊​သူ့​ထက်ငါပို​ေတာ်ချင်ြက သူ့​ထက်ငါပိုချမ်း​သာလိုြကနဲ့​ ြပိုင်ဆိုင်ြခင်း​ေတွဟာ ဟိုး​ငယ်စဉ် ​ေကျာင်း​မှာကတည်း​က ပံုသွင်း​ြခင်း​ခံခဲ့​ရတယ်။ ပိုင်း​ြခား​ေဝဖန်မယ့်​ ဉာဏ်ပညာအစား​ အမှား​ကိုအမှန်ထင်ြပီး​ အမှန်ကို အမှား​ထင်ဆင်ြခင်မှုမဲ့​စွာ လုပ်​ေဆာင် ​ေနြကြပန်တယ်။ ခွဲြခား​ဆက်ဆံမှု​ေတွဟာ ​ေယာက်ျား​နဲ့​ မိန်း​မအြကား​၊​ လူမျိုး​တစ်စု နဲ့​တစ်စုအြကား​၊​ ​ေဒသတစ်ခုနဲ့​တစ်ခုအြကား​၊​ ရာထူး​စည်း​စိမ်​ေတွအြကား​၊​ ဘာသာတစ်ခုနဲ့​တစ်ခုအြကား​၊​ အသား​ေရာင်​ေတွအြကား​ ဉာဏ်ပညာမပါတဲ့​ နှလံုး​သား​များ​နဲ့​ ကွဲြပား​တာကို ခွဲြခား​ဖို့​ အလွန်တွင်ကျယ် ​ေနပါတယ်။ တချို့​ကျြပန်​ေတာ့​လည်း​ ဘာခွဲြခား​မှုမှမရှိပါဘူး​လို့​ မျက်မှန်စိမ်း​ တပ်ြပီး​ မျက်​ေြခာက်ဝါး​ေနြကရင်း​နဲ့​ ကမ္ဘာြကီး​ဟာဖျား​နာလို့​ေနပါတယ်။
ဒီ​ေန့​ ဒီလိုပတ်ဝန်း​ကျင်ဟာ မ​ေကာင်း​မှုကို ကျူး​လွန်ဖို့​အလွန်လွယ်ကူြပီး​ ရင်ထဲမှာအ​ေြကာက်တရား​ကိုယ် စီနဲ့​ ြငိမ်း​ချမ်း​ြခင်း​ဆိုတာ မြဖစ်နိုင်တဲ့​ဒဏ္ဍာရီစကား​လို၊​ ဘယ်လိုမှမရနိုင်တဲ့​၊​ ကိုယ်နဲ့​ဘယ်လိုမှမသက်ဆိုင်တဲ့​အရာ တခုလို့​ပဲထင်​ေနတဲ့​ လူ​ေတွကဒုနဲ့​ေဒး​ပါပဲ။ ဒါ​ေပမယ့်​ြငိမ်း​ချမ်း​ြခင်း​ဟာ ကိုယ်တွင်း​ကစတဲ့​အရာပဲြဖစ်လို့​ ကိုယ်က​ေနစ ြပီး​တည်​ေဆာက်မယ်ဆိုရင် ြဖစ်နိုင်ပါတယ်။ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​တည်​ေဆာက်ြခင်း​ဟာ လုပ်ငန်း​စဉ် (process) တခုြဖစ်ပါတယ်။ ပဋိပက္ခမြဖစ်ခင်အချိန်၊​ ပဋိပက္ခြဖစ်​ေနစဉ်နဲ့​ ပဋိပက္ခြဖစ်ြပီး​ေနာက်မှာပါ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ တည်​ေဆာက်ရပါတယ်။ ကာကွယ်ြခင်း​ကကုသြခင်း​ထက် ပို​ေကာင်း​တယ်ဆိုတဲ့​အတိုင်း​ပဲ ဆံုး​ရှံုး​မှု အနည်း​ဆံုး​နဲ့​ နာကျင်မှုအနည်း​ဆံုး​က ပဋိပက္ခမြဖစ်ခင်အချိန်ြဖစ်ပါတယ်။ ဒါ​ေြကာင့်​မို့​လည်း​ Early Conflict Warning ဆိုြပီး​ သတိ​ေပး​မှု​ေတွရှိတာြဖစ်ပါတယ်။ ပဋိပက္ခ ြဖစ်​ေနစဉ်မှာလည်း​အဆင့်​ဆင့်​ရှိြပီး​ ပထမအဆင့်​များ​ မှာ​ေြဖရှင်း​နိုင်မယ် ဆိုရင် နာကျင် ဆံုး​ရှံုး​ရမှုနည်း​ြပီး​ ​ေြဖရှင်း​ရ ပိုမိုလွယ်ကူပါတယ်။ ​ေစ့​စပ်ညှိုနှိုင်း​ြခင်း​ (Negotiation) နဲ့​ ြကား​ဝင်ညှိုနှိုင်း​ြခင်း​(Mediation)​ေတွဟာ အလွန်အ​ေရး​ြကီး​ပါတယ်။ ပဋိပက္ခြဖစ်ြပီး​ ​ေနာက်အထိ ကိုပါ​ေြဖရှင်း​ဖို့​ သံုး​ြကပါ တယ်။ ပဋိပက္ခြဖစ်ြပီး​ေနာက်မှာ ြပန်လည်သင့်​ြမတ်​ေစြခင်း​ (Reconciliation) ဟာလည်း​ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ တည်​ေဆာက်တဲ့​ေနရာမှာ အ​ေရး​ြကီး​တဲ့​ လုပ်ငန်း​တခုြဖစ်ပါတယ်။ အဲဒီအခါမှာ တဦး​ကိုတဦး​ခွင့်​လွှတ်တတ်တဲ့​ နှလံုး​သား​နဲ့​ ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ကို လိုလား​တဲ့​စိတ်ထား​တို့​ ရှိရပါမယ်။
ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​တည်​ေဆာက်ြခင်း​လုပ်ငန်း​တ​ေလျှာက်မှာ အ​ေရး​ြကီး​တာတခုက အြကမ်း​မဖက်ဆက်သွယ် ဆက်ဆံြခင်း​ (Non Violent Communication-NVC) ပါ။ လူအ​ေတာ်များ​များ​ဟာ တစ်​ေယာက်နဲ့​တစ်​ေယာက်ယှဉ်ြပိုင်ဖိ်ု့​၊​ သူဘယ်သူငါဘယ်သူဆိုြပီး​ ဆံုး​ြဖတ်သံုး​သပ်ဖို့​၊​ လိုချင်​ေနတဲ့​အရာ ကို ​ေတာင်း​ဆိုဖို့​ နှင့်​ ဘယ်သူဘာြဖစ်သည်ဆိုသည်ကို ရှာ​ေဖွ​ေဖာ်ထုတ်ြကဖို့​ ​ေမွး​ကတည်း​က ပံုသွင်း​ြခင်း​ ခံခဲ့​ရတယ်။ လူအဖွဲ့​စည်း​ရဲ့​ သင်ြကား​ခံခဲ့​ရတယ်။ သူမှား​တယ် ငါမှန် လို့​ ​ေတွး​ေတာြပီး​ ဆက်သွယ် ဆက်ဆံဖို့​ အကျင့်​ပါ ​ေနတယ်။ မိမိရဲ့​ ခံစား​ချက်ကို အြခား​သူမိမိကို ဘာလုပ်ခဲ့​တယ်ဆိုတာနှင့်​ ​ေရာ​ေထွး​ေဖာ်ြပတတ် ြကတယ်။ လက်ရှိအ​ေြခအ​ေနမှာ မိမိဘာလိုချင်တယ်၊​ ဘာလိုအပ်တယ် မိမိလိုအပ်ချက်ကို​ေတာင်း​ဆိုဖို့​အတွက် ​ေြခာက်လှန့်​ြပီး​ အင်အား​မသံုး​ဘဲ ဘယ်လို ​ေမတ္တာရပ်ခံရမလဲဆိုတာကို​ေတာ့​ ​ေတွး​ေတာလုပ်​ေဆာင်ဖို့​ ​ေမ့​ေနြကပါတယ်။
ြငိမ်း​ချမ်း​တယ်ဆိုတာ အစွန်း​နှစ်ဖက်ြဖစ်တဲ့​ အသံတိတ် ​ေခါင်း​ငံု့​ မနိုင်လို့​ သည်း​ခံ​ေနရတာမျိုး​ မဟုတ် သလို အနိုင်ကျင့်​ အဓမ္မအြကမ်း​ဖက် ြခိမ်း​ေြခာက် ​ေနတာလည်း​မဟုတ်ဘူး​။ တရား​မျှတတာ ​ေတွြဖစ်ဖို့​အတွက် ကိုယ်လိုအပ်ချက် သူ့​လိုအပ်ချက်ကို ရှာရင်း​ အြကမ်း​မဖက်အနုနည်း​နဲ့​ဆက်သွယ် လုပ်​ေဆာင်ြခင်း​NVC ကိုြဖစ်တယ်။ တနည်း​ အား​ြဖင့်​ အလယ်အလတ် မှန်ကန်မျှတတဲ့​ လမ်း​စဉ်ကို ကျင့်​သံုး​ြခင်း​ြဖစ်တယ်။
ဒီလို ​ေနစဉ်လူမှုဘဝ​ေတွအထဲ ဉာဏ်ပညာနဲ့​ ကိုယ်တွင်း​ြငိမ်း​ချမ်း​ေရး​ မှတဆင့်​ ကျွန်မတို့​ မှီတင်း​ ​ေနထိုင် ​ေနတဲ့​ မိသား​စု၊​ရပ်ရွာ၊​နိုင်ငံနဲ့​ ကမ္ဘာ​ေြမကို ြငိမ်း​ချမ်း​တဲ့​ လူမူအသိုက်အြမံု​ေလး​တစ်ြဖစ် ​ေအာင် တည်​ေဆာင် နိုင်မယ်လို့​ ယံုြကည်ပါတယ်။
​ေရး​ - ပပြဖိုး​(BYEP)
တည်း​ြဖတ် - ​ေမာင်ဥဂ္ဂါ(BYEP)






0 comments:

Post a Comment