ဒီပိုင်းကေတာ့ ကိုဝိေြပာထားတဲ့ ဒုတိယြပဿနာြဖစ်ပါတယ်။
ဒုတိယြပဿနာက ပရိယတ္တိသာသနာ့ ဝန်ေဆာင် သံဃာေတာ်ေတွ ဟာ ေနစရာစားစရာေပးြပီး စာသင်စာချလုပ်ေနရေပမဲ့ လူေတွကဒါကို လူေတွက ပရဟိတလုပ်တယ်လို့ ဘာေြကာင့် မထင်ြကတာလဲ မသတ်မှတ်ြကတာလဲ။
ပရိယတ္တိစာသင်စာချ ကိုယ်ေတာ်ေတွ ကို ပရဟိတလုပ်ငန်းေတွ လုပ်ေနတဲ့ သူေတွ လို့မထင်ဘူးလားဆိုြပီး ေမးရင် လူတိုင်းက လုပ်ေနပါတယ် ဒါလဲ ပရဟိတလို့ ကိုဝိ ေဖဘုတ်ကကွန်မက်ေတွ ကိ်ုြကည်ြပီး သိနိုင်တယ်။ ဒါေြကာင့် ဒါဟာ ေဝါဟာရ ြပဿနာမဟုတ်ပါ။လူတိုင်းက ေမးရင် ပရဟိတ ပါပဲလို ထင်ေပမဲ့ စိတ်ယဉ်ေကျးမှု အရ လက်ေတွလူမူဘဝအရ ပရဟိတကို ပရိယတ္တိသာသနာဝန်ေဆာင်ကိုယ်ေတာ်ေတွ လုပ်ေန ပါတယ် လို့မျထင်ြကတာ အေသအချာပါပဲ။
ပရိယတ္တိလုပ်ငန်းေတွမှာပရဟိတ သေဘာပါဝင်ြပီးသားပါ သံဃာေတာ်ေတွ ကိုရင်ေတွ ကို ေနစရာ ေနရာေပး စားစရာေပးေနတဲ့ပရိပတ္တိစာသင်တိုက်ေတွ ဟာ ပရဟိတ လုပ်ေနတဲ့ ေနရာ ဌာနေတွြဖစ်ြပီးသား။ သို့ေသာ် ပရဟိတေခတ်ထေနတဲ့ အခုလိုအချိန်မှာ ပရဟိတ ကို ကျန်းမားေရး ပညာေရး၊ လူမူေရးလုပ်ငန်းေတွပဲပရဟိတ ထင်ေနတာ အမှန်ပါ။ ေြပချင်တာက ပရိယတ္တိလုပ်ငန်းေတွက ပရဟိတ ြဖစ်ြပီးသားဆိုေပမဲ့လူေတွက ပရဟိတလို့ မထင်ေနတာ ြပဿနာပါ။ ဘာေြကာင့်မထင်လည်း ဆိုတာလည်း ေြပာစရာရှိပါတယ်။ထံုစံအတိုင်း သမိုင်းေြကာင်းြပန်လှန်ြကတာေပါ့………………
ြမန်မာသမိုင်းတစ်ေလျှာက်လံုးဘာသာေရး လူမူေရး နိုင်ငံေရးေတွ မှာ သံဃာေတာ်ေတွရဲ့ အခန်းကဏ္ဍ မေသးလှ။နိုင်ငံေရးအရဆိုရင် ပုဂံေခတ် ဆပဒ မေထရ် ကေနအခု ယေန့ေခတ် စက်တင်ဘာေရွှဝါေရာင်ေတာ်လှန်ေရးအထိ အုပ်ချုပ်သူ မေကာင်းရင် မေကာင်းသလို ြပည်သူဘက်က ရပ်တည်ြပီးအေရးဆိုခဲ့သူေတွပါ။ လူမှုေရးအရြကည့်ြပန်ရင်လည်း ပညာေရး ကဏ္ဍ ကို ဘုန်းေတာ်ြကီးေတွအထိရတာဝန်ယူခဲ့သလို ဒုက္ခတစ်ခုခုြကံုရင်လည်း ဘုန်းြကီး ေကျာင်း က နားခိုရာ(နာဂစ်မှာ ဘုန်းြကီးေကျာင်း အေရးပါတာ သိမှာပါ)။ ဘုန်းြကီးေကျာင်းရှိရင် အိပ်စရာစားစရာမပူရဘူးဆိုတာေတာင်ရှိတယ်မဟုတ်လားဗျာ။ ေကျးလက်ေဒသေတွမှာ ဆိုလည်းရွာတိ်ုးတတ်ရာတိုးတတ်ေြကာင်း ဘုန်းြကီးေတွကပဲ အဓိကဦးေဆာင်ခဲ့တာ မလား။
သို့ေသာ်ဒီလိုလုပ်ေနတဲ့ သံဃာေတာ်ေတွ ကို ေမွးထုတ်ေပးေနတဲ့ ပရိယတ္တိစာသင်တိုက် ေတွ ကိုယေန့ေခတ်လို ဟိုအဖွဲ့ ဒီအဖွဲ့ တဒီးဒီးေပါ်ေနတဲ့ အဖွဲ့ေတွက ပရဟိတလို့ ြမင်တာမျိုးမရှိပါ။ ပရိယတ္တိလုပ်ငန်းေတွကို အုပ်စုဖွဲ့ြပီး လှူဒါန်းတဲ့အဖွဲ့ဆိ်ုလို သိသေလာက် စင်ကာပူကေန အစြပုြပီး ြမန်မာြပည်မှာလုပ်ေနတဲ့ ြကာအဖွဲ့(ဗုဒ္ဓဓမ္မ သံဃာအသင်း)၊ ရန်ကုန်ြမို့လံုးဆိုင်ရာ ပရိယတ္တိသာသနာနုဂဟဆန်လှူအသင်း၊မန်လွန်ဆန်လှူအသင်း ေလာက် ပဲ ရှိပါတယ်။ ကျန်တဲ့ အဖွဲ့ေတွကမိဘမဲ့ေကျာင်း၊ကျန်းမာေရး၊ ပညာေရး၊ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်အေရး ေတွ ပဲ လုပ်ေနတာကိုေတွနိုင်ပါတယ်။ အချို့ ကလည်း ဒီေနရာေတွက ေထာက်ပံဖို့ မလိုဘူး လို့ ထင်ြကသလို၊အချို့ ကလည်း လှူရေကာင်းမှန်း ေမ့ေလျာ့ေနတာ လည်းရှိပါတယ်။ ဘာေြကာင့်လဲ ဆိုရင်ပရိဟတ္တိသာသနာ ကို လူေတွထဲ မဝင်ေရာက်နိုင်လို့၊ ထင်ပါတယ်။ ဘာေြကာင့်မေရာက်တာလဲဆိုတာကို အပိုင်း(၁) မှာ ေြပာြပီး ပါြပီ။
ဒီေတာ့ ဒီြပဿနာကို အေြဖထုတ်တဲ့ အပိုင်းကိုသွားရေအာင်……..
ြပဿနာမှာ ြမင်ရတဲ့ အပိုင်း ရှိသလို မြမင်ရတဲ့ အပိုင်းလဲရှိပါတယ် ဒီအေြကာင်းကို အေနာက်တိုင်း လူမူေဗဒပညာရှင်ေတွ ကေတာ့ ေရခဲတံုးပင်လယ်ထဲေမျာလာတာနဲ့ခိုင်းနိူင်းြကပါတယ်။ ဥပမာ ေရေပါ်က ြမင်ရတဲ့ ေရခဲတံုးက ေသးေသး ေလးဆိုြပီး ေရေအာက် က ထုတည်ြကီးတဲ့ေရခဲတံုးကို မြမင်ပဲ သေဘင်္ာဆက်ေမာင်းရင် သေဘင်္ာေမှာက် နိုင်ပါတယ်( တိုက်တန်းနစ်ကိုရူ)
ဒီေတာ့ ြမင်ရတဲ့ အပိုင်း ြပဿနာကို ြကည်ရင်ပရိယတ္တိလုပ်ငန်း ကို လူေတွ သိပ်မသိရဘူး လူမူဘဝ ထဲ မေရာက်ဘူး ဆိုတာကို ေတွ့ ရပါတယ်။ဒါကြမင်သာတဲ့ အပိုင်းပါ။ ဒီြမင်သာတဲ့ အပိုင်း ကို ြကည်ြပီး ပရိယတ္တိသံဃာေတွလည်းပရဟိတပဲ၊ ဒါ ဘုန်းကံနဲ့ ဆိုင်တယ်။ လူေတွက နာမည် ြကီးတာပဲ ကိုးကွယ်ချင်ြကတယ်ဆိုြပီး ေြပာေနရင် မြမင်ရတဲ့ အပိုင်းကိုမြမင်ပဲ မေြဖရှင်းပဲ ထားရင် ြပဿနာကေြဖလည်သွားမှာမဟုတ်ပါ။ ဒီေတာ့ ကျေနာ်တို့ မြမင်ရတဲ့ အပိုင်းကို စဉ်းစားြကည့်ရေအာင်။
ဒီြပဿာနာြဖစ်ေအာင်မြမင်ရတဲံ့ အပိုင်း ကို ကျေနာ်နှစ်မျိုးခွဲချင်ပါတယ်။ တစ်ခုက စနစ်ပိုင်း လူမူအေဆာက်အံု ပိုင်းနဲ့ တစ်ခုကယဉ်ေကျးမူ အြပုအမူပိုင်းပါ။
စနစ်(သို့)လူမူအေဆာက်အံုပိုင်း
ဒီအပိုင်းဟာ အေတာ်ေြပာရခက်ပါတယ်။ ြပင်ရလည်းခက်တယ်ြပင်ဖို့လည်း မလွယ်ပါဘူး။
ပထမ စနစ် အပိုင်း ကို ေြပာရရင် ချက်ြကီး ြဖစ်ေနတဲ့အစိုးရပိုင်းကို ေြပာရပါတယ်။ အစိုးရက လူေတွ ကို ပရိယတ္တိနဲ့ ေဝးေအာင်တမင်ရည်ရွယ်သလား မရည်ရွယ်သလား မသိေပမဲ့ အစိုးရ ယန္တရားေြကာင့် ဒီလိုြဖစ်ေနပါတယ်။
ေထရဝါဒနိုင်ငံ အစိုးရက ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်အစိုးရ အြခားဗုဒ္ဓဘာသာဝင်အစိုးရေတွ လုပ်ေနတာကို ြကည်ရရင် ထိုင်း သီရိလကင်္ာ နိုင်ငံမှာဗုဒ္ဓဘာသာကို ေကျာင်းမှာ သင်ရတဲ့ ဘာသာတစ်ခု လို့ သတ်မှတ်ထားတယ်။ သီရိ်လကင်္ာကသိကျွမ်းဖူးတဲ့ ဘုန်းေတာ်ြကီးတစ်ပါးဆို ပညာေရးဝန်ြကီး ဌာနေအာက်က ေကျာင်းဆရာလစာရတယ်။ ထိုင်းမှာလည်း ဒီလိုပဲ။ လူတိုင်းလူတိုင်း အြခားဘာသာဝင်တိုင်း ဗုဒ္ဓဘာသာကို အေြခခံအချက်ေလာက်ေတာ့သိတယ်။ ြမန်မာြပည်မှာ ေတာ့ သက်သက် ေနွရာသီသင်တန်းေတွလုပ်ရတယ်။ ဒါေတာင် ြပီးရင်ေမ့ေကာ။ အခုေတာ့ သီရိလကင်္ာ အိန္ဒိယက စာသင်လာတဲ့ကိုယ်ေတာ်ေတွ Sunday Dhamma School ဆိုြပီး လုပ်ေနရတယ်။ ေကာင်းတယ်ဆိုေပမဲ့ ဒါကအစိုးရလုပ်ရမဲ့ အလုပ် ဒီအလုပ်ကို အစိုးရမလုပ်ပဲ ြပည်သူေတွလုပ်ေနရတယ် လုပ်ေနရတာေတာင် လွတ်လွတ်လပ်လပ် မဟုတ်ဘူး။
ေနာက်တစ်ခုက R&D အပိုင်း သုေတသနနဲ့ ဖွံြဖိုးေရးပါသာသနာေရးဝန်ြကီး ဌာနြကီး ရှိြပီး ဘွဲ့တံဆိပ်ကပ်ရ၊ စာေမးပွဲစစ်ရ၊ ပတ်စပို့ေထာက်ခံစာေရးရ စာအုပ်ထုတ်ရ တိုင်တာ ေတာတာ ေြဖရှင်းရဆိုတဲ့တယ် ဆိုတဲ့ြကီးမားေလးလံလှတဲ့ တာဝန်ေတွ ထမ်းေဆာင်ေနရလို့ လားေတာ့ မသိ။ ပရိယတ္တိ စာသင်နည်းေတွကို ပိုတိုးတတ်ေအာင် သုေတသနမလုပ်နိုင် လုပ်ေနတဲ့ သူေတွ ကိုလည်းချီးြမင့်ေထာက်ပံရမှန်းမသိ။ ဘွဲ့တံဆိပ်ဟာလည်း စားေပါက်တစ်ခုြဖစ်ေနေတာ့ ဒီတိုင်းေလးမှိန်းေနတာ ပိုေကာင်းတယ်လို့ မှတ်ြပီး အလုပ်ရူပ်ခံြပီး ဘာမှမလုပ်။ ေနာက်စာသင်တိုက် စာရင်းေတွ သံဃာအင်းအားေတွကို စာရင်းေကာက်ထားတာ ရှိေပမဲ့ e governmentြကီးက ကေတာ့ ဆိုဒ်ေတွေပါ်တင်တာ မေတွရပါဘူး။ သူတို့မလုပ်ရင် လုပ်မယ်သူကို လည်းဒီစာရင်းမေပးပါဘူး။ ဒါမျိုးေတွကို ေြဖရှင်းဖို့ အခုလို နဲနဲလွတ်လပ်လာတဲ့အေြခအေနမှာ လွတ်ေတာ်ထဲ ဥပေဒြပဌာန်းထားမျိုးအထိေထာင်းဆိုသင့်ပါတယ်။(ဘယ်အမတ်မှစိတ်မဝင်စားပါ)
ေနာက်တစ်ခု Network အပိုင်းပါ နိုင်ငံေတာ်သံဃာဝန်ေဆာင်၊တိုင်း နှင့်ြပည်နယ် သံဃာဝန်ေဆာင်၊ ြမိုနယ်သံဃာ ဝန်ေဆာင်ဆိုြပီးဖွဲ့စည်းထားေပမဲ့ တစ်ေကျာင်းနဲ့ တစ်ေကျာင်း တစ်ခုနဲ့ တစ်ခု အြပန်အလှန် ဆက်သွယ်တာပူးေပါင်းလုပ်ေဆာင်တာ အေတာ်နည်းပါတယ်။ လာဒ်လာဘ များတဲံေကျာင်း က နည်းတဲ့ေကျာင်းကို ေဝမျှတာမျိုး စာသင်စာချ ပုဂ္ဂိုလ် ဖလှယ်တာ မျိုး အေတာ်ေလးကို နည်းပါတယ်။သိသေလာက် မဟာစည် မိုးကုတ် မဟာဂန္ဓာရံု သံဃာအဖွဲ့ေတွ ကေတာ့ ကွန်ရက်သေဘာလုပ်ေနတာကိုေတွ့ရေပမဲ့ စာသင်တိုက်ေတွကေတာ့ ဒီသေဘာလုပ်တာ အေတာ်ရှားတယ်လို့ ေြပာလို့ ရတယ်။ဒီကွန်ရက်သေဘာမှာေတာ့ ခရစ်ယာန် ေတွ လုပ်တာ အေတာ်ေလးေကာင်းပါတယ်။ resource sharingလုပ်ပံုလုပ်နည်းကို အတုယူ သင့်ပါတယ်။ ဘယ်ေနရာလိုေနလဲ ဘယ်ေနရာပိုေနလဲ ဘယ်လိုမျှေဝလုပ်မလဲ ဆိုတာ ကို စဉ်းစားသင့်ပါတယ်။
ေနာက်တစ်ခု က အတတ်ပညာပိုင်းပိုင်း ၂၁ ရာစု နည်းပညာထွန်းကာလာတာနဲ့အမျှ နည်းပညာ ေတွက ထွန်းကားလာပါတယ် ဒီနည်းပညာကို ပရိယတ္တိပိုင်းမှာ အသံုးချဖို့လိုပါတယ်။ နိုင်ငံြခားေရာက် ဘုန်းေတာ်ြကီးေတွ အေတာ်အများနဲ့ြပည်တွင်းဘုန်းေတာ်ြကီးေတွ အေတာ်အများ ကိုယ်ပိုင် ဘေလာ့စာမျက်နှာေတွရှိလာတာေြကာင့် လူအေတာ်အများ ဘေလာ့ စာမျက်နှာက တစ်ဆင့် သံဃာေတွအေြကာင်းနီးနီးကပ်ကပ်သိလာပါတယ်။ ဒီထက်သိလာေအာင် ေနာက် လူေတွ အသံုးချလို့ ရတဲ့ဓမ္မသေဘာတရားေတွပါေရးလာပါတယ်။ ဒီထက် ကျယ်ကျယ် ြပန်ြပန် သိဖို့ လိုပါတယ်။ေနာက်ဒီစာမျက်နှာေတွမှာ ဒီဘေလာ့ဂါ ဘုန်းေတာ်ြကီးေတွ ရဲ့ ကျမ်းြပု စာတမ်းေတွကိုယ်လက်လှမ်းမှီသေလာက် ပရိယတ္တိစာသင်ေကျာင်း စာရင်းေတွ လိုအပ်ေနတာေတွ ကိုေရးသားေဖာ်ြပ နိုင်ရင် ေလ့လာသူအများစုအတွက် အကျိုး ြဖစ်ထွန်း မှာပါ ေနာက်ဦးရဲြမတ်သူ ဦးေဇာ်ရဲ တို့ လုပ်ေနတဲ့ အယ်ဖာကွန်ြပူတာ(မန္တေလး)က အကျိုးအြမတ်သိပ်မရှိတဲ့ ပရိယတ္တိသာသနာြပုလုပ်ငန်းေတွကို ေခတ်နည်းပညာနဲ့ ေပါင်းစပ် ေဖာ်ေဆာင်ေနတာ လဲ သာဓုေခါ်စရာ။
ေနာက် နိုင်ငံြခား ကိစ္စပါ။ ြပည်တွင်းေန သံဃာေတာ်ေတွ ကြပည်တွင်းမှာပဲ ေနေနရြပီး ြပည်ပ ထွက် ဖို့ အတွက် အခက်အခဲ အေတာ်များပါတယ်။ပတ်စပို့လုပ်ရင် ထိုင်းဆို ချင်းမိုင် သင်တန်းမတက် ရဘူး ဘာမလုပ်ရဘူး ညာမလုပ်ရဘူးဆိုြပီး ခံဝန်ထိုးရပါတယ်။ ြပည်ပ ထွက်ဖို့ ခက် ြပည်ပ ေရာက်ဖို့ စိတ်မဝင်စားတာေတွေြကာင့် ြပည်ပ က ဗုဒ္ဓဘာသာေတွ ဘာလုပ်ေနလဲ ဘာြဖစ်ေနလဲ ဘယ်လို လုပ်ေနလဲဆိုတာကို မသိြကေတာ့ ကိုယ်နည်းကိုယ်ဟန်နဲ့ ပဲ ခရီးဆက်ေနရပါတယ်။ ြပည်ပက ြပန်လာတဲ့ဆရာေတာ်ေတွက လည်း ြပည်ပမှာ ဘာေတွ ေတွခဲ့တယ် ဘယ်လိုေတွ လုပ်ေနတယ် ဆိုတာ ကို ေဝမျှပွဲေလးေတွ လုပ်တာ မျိုးေလးေတွရှိသင့်ပါတယ်။ေနာက် နိုင်ငံတကာ ဗုဒ္ဓဘာသာ အဖွဲ့အစည်းေတွ နဲ့ ပိုမို ချိတ်ဆက်ြပီးလုပ်ေဆာင်သင့်ပါတယ်။ ဒီလိုချိတ်ဆက်လုပ်တာက ဟိုအရင်က အေတာ်များေပမဲ့ စစ်အစိုးရတက်လာြပီး ေနာက်ပိုင်း အေတာ်ေလးနည်းသွားပါတယ်။ မဆလေခတ် တံခါးပိတ်လိုက်တာေြကာင့်လည်း ပါတယ်။
လူမူအေဆာက်အအံု နဲ့ စနစ်ပိုင်းကေတာ့ ဒါေတွ ပါပဲ ေနာက်တစ်ပိုင်း ဆက်ရေအာင်
ယဉ်ေကျးမူ လူမူဘဝပိုင်း
ယဉ်ေကျးမူေရးရာ လူမူေရးကိစ္စမို့ အေတာ် ေြပာရဆိုရခက်ပါတယ် ခန့်မှန်းရလည်း ခက်တယ် သို့ ေသာက် သိသေလာက်ေလး ေရးပါမယ်
ဗုဒ္ဓဘာသာလူမူအဖွဲ့အစည်း အေတာ်အများ အေတာ်ေလးအြမင်ကျဉ်းတာေတွရပါတယ်။
ေမာင်ဥဂ္ဂါ
ဟိမဝန္တာေတာင်ေြခ မိဂဒါဝုန်အင်စတီကျု
တန်ေဆာင်မုန်း လြပည်ေကျာ် ၇ ရက်ေန့ ၁၃၇၃ ခုနှစ်
0 comments:
Post a Comment